CMENTARZ I STÓŁ

CMENTARZ I STÓŁnr katalogowy: 3298
  • Cmentarz i stół. Pogranicze prawosławno-katolickie w Polsce i na Białorusi

    Justyna Straczuk

    Toruń: UMK, 2013

    ss. 309: il.

    Format A5

    Oprawa twarda

    Bibliogr., indeks

    ISBN 978-83-231-3012-3

     

    Podziękowania / 9
    Wstęp / 11

    Rozdział 1. Pojęcia, problemy badawcze, teren i metoda / 17
    Pogranicze, etniczność, wielokulturowość / 17
    Koncepcja kultury w kontekście pogranicza etniczno-kulturowego / 18
    Koncepcja etniczności w kontekście „kulturowej odrębności grup etnicznych” / 21
    Wielokulturowość obszarów pogranicza / 30
    Antropologia pogranicza / 37
    Tło społeczno-historyczne badanego terenu / 40
    Mityzacja rzeczywistości pogranicza / 40
    Wiadomości o miejscowościach / 46
    O metodzie pracy terenowej / 51
    Nawiązywanie „ludzkich” relacji / 53
    Rozmowa / 56
    Technologiczne „ekstensje” / 57

    Rozdział 2. Cmentarz i formy pamięci. O dynamice wyznaniowych granic / 63
    „Byliby groby, to by i pomnili, a tak…”, czyli o materii pamięci / 67
    Granice cmentarza – granice społeczności? / 67
    Pamięć zbiorowa / 74
    Indywidualizacja pamięci / 81
    „Jednakowo, tylko my po swojemu i oni po swojemu”, czyli o względności różnic / 86
    Praktycyzm i metafizyka: tradycje kościoła zachodniego i wschodniego / 87
    Wspólnota strukturalna – wspólnota religijna / 99
    Śmierć chłopska / 102
    Wyznanie jako cecha rodzinna / 112
    Asymetria prestiżu: wsie katolickie versus wsie prawosławne / 115
    Równorzędność wyznań – wsie mieszane / 123
    Odmienność terenu polskiego i białoruskiego / 126
    „i po co tu rozdzielać?”, czyli o unieważnianiu granic / 133
    O rodzinnej strukturze cmentarza / 134
    Zasady grzebania – przekraczanie granic / 136
    Dialog cyrylicy z łacinką / 145
    Dwuimienność, podwójność / 157
    Wnioski / 161

    Rozdział 3. Wspólnota stołu. O integracyjnych właściwościach pożywienia / 163
    Jedzenie jako temat badawczy / 163
    Różnicujące i integrujące właściwości pożywienia / 174
    Jedzenie jako temat rozmów i element etnograficznego doświadczenia / 183
    Jedzenie jako komponent chłopskiego losu / 187
    Związki z chłopskim etosem / 188
    Ziemia – żywicielka / 188
    Etyka pracy na roli / 192
    „Minimalizm konsumpcyjny” / 194
    Kultura biedy / 198
    Rodzina – wspólnota dzielenia się / 199
    Doświadczenie głodu – pamięć smaku / 201
    Jedzenie jako metonimia życia / 205
    Powszednie i świąteczne / 207
    Cykl świąteczny a jakość diety / 207
    Kanonizacja jedzenia / 212
    Kres kultury chłopskiej? / 216
    Sztuka gotowania / 216
    Przerwanie tradycji / 222
    Jedzenie jako materialny znak więzi społecznych / 226
    Krąg rodzinny i sfera domowa / 226
    Gospodarstwo / 229
    Semantyka chleba / 234
    Wspólnota rodzinno-sąsiedzka / 237
    Dary z pożywienia / 237
    Uroczystości rodzinne i zabawy składkowe: model konsumpcji obfitej / 239
    „Darzenie się” – podtrzymywanie więzi / 243
    Pomoc sąsiedzka – poczęstunek i wódka / 246
    Podziały i granice – szlachta i chłopi / 250
    Jedzenie a różnice wyznaniowe / 254
    Pokarmy świątynne i obrzędowość wiejska / 255
    Wódka i kapłański autorytet / 263
    Podwójność czasu – „pierwsze” i „drugie” święta / 265
    Rodziny mieszane – rozmycie granic / 268
    Wnioski / 271

    Zakończenie. Przechodniość, sytuacyjność i stopniowalność pogranicza/ 275
    Cytowani rozmówcy / 281
    Bibliografia / 287
    Summary / 301
    Indeks osobowy / 305
  • Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

46,00  PLN
Cena nie zawiera kosztów dostawy

egz.

Czas realizacji: 1-2 dni

Zapytaj o produkt

Koszyk jest pusty