POLSKA BEZ ŻYDÓW

POLSKA BEZ ŻYDÓWnr katalogowy: 10314
  • Polska bez Żydów. Studia z dziejów idei, wyobrażeń i praktyk antysemickich na ziemiach polskich początku XX wieku

    Grzegorz Krzywiec

    Warszawa: IH PAN, 2017

    ss.  559, il. 25

    Format B5

    Oprawa miękka

    ISBN 978–83–63352–93–6

     

    SPIS TREŚCI

     

    CZĘŚĆ I

    REWOLUCJA 1905 ROKU, NARODZINY, ROZWÓJ I RADYKALIZACJA

    ANTYSEMITYZMU POLITYCZNEGO NA ZIEMIACH POLSKICH

    Rozdział I. Rewolucja jako trauma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

    Strach przed tłumem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

    Bandytyzm jako esencja rewolucji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

    Sprawa Jana Gadomskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

    Rewolucja jako część imaginarium społecznego . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

    Henryk Sienkiewicz jako twórca antyrewolucyjnego imaginarium . . . . . . . 60

    Trauma i wiry rewolucji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

    Rozdział II. Rewolucja 1905 roku, katolicyzm polityczny a powstanie

    antysemityzmu politycznego na ziemiach Królestwa Polskiego . . . . . . 80

    Związek Katolicki, Stowarzyszenie Robotników Chrześcijańskich i nieudana

    próba katolicyzmu politycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

    „Luegeryzm nad Wisłą”: Jan Jeleński, panika moralna i antysemicka próba

    odrodzenia katolicyzmu politycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

    Jak się robi „Polaka-Katolika”? Ksiądz Ignacy Kłopotowski, koncern prasy

    katolickiej i batalia przeciwko „żydowskiej bezwyznaniowości” . . . . . . 113

    Rozdział III. Narodowa Demokracja, chaos rewolucji, wspólnota narodowa

    i polityka strachu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130

    Przede wszystkim organizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134

    „Niebezpieczeństwo żydowskie”: Żydzi, polityka strachu i mobilizacja nacjonalistyczna

    w wyborach do rosyjskiej Dumy Państwowej (1906–1907)

    w Warszawie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

    „Żydowska rewolucja”: u źródeł fantazmatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
    CZĘŚĆ I I

    BACZNOŚĆ! LITWACKIE MROWIE! PANIKA MORALNA,

    ZARZĄDZANIE STRACHEM A IMAGINARIUM ANTYSEMICKIE

    NA ZIEMIACH POLSKICH POCZĄTKU XX WIEKU

    Rozdział IV. Kryzys sprawy polskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181

    Rozdział V. Litwacy, panika moralna a polska kultura polityczna . . . . . . 194

    Konsensus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194

    „Polacy-Żydzi”: od oporu wobec antysemityzmu do samonienawiści

    i z powrotem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226

    Opowieść „dobrego Żyda” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229

    Dyskurs anty-antysemicki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234

    Rozdział VI. Żyd fantazmatyczny a polska kultura polityczna początku

    XX wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243

    Państwo w państwie. Wersja polska: Judeo-Polonia . . . . . . . . . . . . . . . 244

    Żyd jako wróg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255

    Żydostwo jako zagrożenie świata chrześcijańskiego . . . . . . . . . . . . . . . 264

    Żyd jako rewolucjonista . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274

    Żydzi jako najeźdźcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283

    Żydzi jako anachronizm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286

    Żyd fantazmatyczny a kultura popularna początku XX wieku . . . . . . . . . 297

    Rozdział VII. Wybory do IV Dumy Państwowej w Warszawie, nacjonalistyczna

    polityka strachu a mobilizacja antysemicka na ziemiach polskich

    na początku XX wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323

    Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323

    Kampania: organizowanie strachu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327

    Kampania: eksperci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344

    CZĘŚĆ I I I

    POLSKA BEZ ŻYDÓW. ANTYSEMITYZM JAKO RUCH SPOŁECZNY,

    ALTERNATYWA KULTUROWA I ŚWIATOPOGLĄD

    Rozdział VIII. Wersja nacjonalistyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357

    Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357

    1912 jako moment dziejowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361

    Zygmunt Balicki: Żydzi jako antyteza nowoczesnego narodu . . . . . . . . . 365

    Stanisław Pieńkowski i odrodzenie narodu przez rasę i wolę mocy . . . . . . 373

    „Gazeta Poranna 2 Grosze” – emancypacja od Żydów i „wyzwolenie polskiego

    ducha” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383

    Polska dla Polaków w świecie bez Żydów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 394
    Rozdział IX. Wersja katolicka-narodowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409

    Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409

    Ksiądz Marceli Godlewski, „Nasz Sztandar”, najważniejsza sprawa . . . . . . 413

    Teodor Jeske-Choiński, rasa i samoobrona chrześcijańsko-aryjska . . . . . . . 424

    Jak się odżydzać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 439

    Ekskurs żydoznawczy: antysemickie konstrukcje żydowskości i „wiedza”

    o Żydach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 449

    Wariant nacjonalistyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 449

    Wariant postępowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 458

    Wariant katolicko-narodowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 464

    Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 479

    Abstract . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 492

    Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 494

    Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 495

    Spis ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 544

    Indeks osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 547


    Grzegorz Krzywiec (1974), badacz XIX i XX wieku (specjalizacja: ruchy i ideologie prawicy w Polsce w perspektywie Europy Środkowej i Wschodniej), pracuje w Zakładzie Historii Idei i Dziejów Inteligencji w XIX-XX wieku Instytutu Historii PAN. Ostatnio opublikował m.in. Chauvinism, Polish Style. The Case of Roman Dmowski (Beginnings: 1886-1905). Przygotowuje kulturową historię faszyzmu w Polsce.

    „To próba wskazania i zarazem interpretacji, a czasem też reinterpretacji tego, jak pewne idee, wyobrażenia i fantazmaty kulturowe, a także określone subkultury przesuwały się z marginesów w samo centrum życia publicznego, by potem tworzyć zręby i ramy pojęciowe dla całej wspólnoty, nadając kształt jej kulturze masowej”.

    (ze Wstępu)

    „Książka jest nowatorska na gruncie polskim”.

    (Prof. Szymon Rudnicki, z recenzji wydawniczej)

    „[Praca] stanowi istotny wkład nie tylko w rozumienie okresu objętego bezpośrednią analizą historyczną, ale rzuca nowe światło na jeden z najważniejszych składników polskiej tożsamości”.

    (Prof. Stanisław Obirek, z recenzji wydawniczej)

     

  • Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

39,90  PLN
Cena nie zawiera kosztów dostawy

egz.

Czas realizacji: 1-2 dni

Zapytaj o produkt

Koszyk jest pusty