REGES ET GENTES

REGES ET GENTESnr katalogowy: 2787
  • Reges et gentes. Studia nad dyskursem legitymizującym władzę nad wspólnotami wyobrażonymi oraz strategiami ich konstruowania we wczesnym średniowieczu (VI-VII w.)

    Robert Kasperski

    Warszawa: IH PAN, 2017

    ss. 339

    Format A5

    Oprawa miękka

    ISBN  978-83-65880-08-6

     

    Spis treści
    Wprowadzenie........................... 11

    ROZDZIAŁ PIERWSZY

    EtNICZNOŚĆ, TEORIA ETNOGENEZY I LUDY BARBARZYŃSKIE: ROZWAŻANIA KRYTYCZNE..................... 25

    Wstęp.................................. 25

    Polityczny charakter wczesnośredniowiecznych gentes. Nowe koncepcje czy kontynuacja wcześniejszej tradycji historio-

    graficznej?............................. 33

    Które stwierdzenie jest aktualne? Która konstatacja jest prawdziwa? Rzymska gens tworem barbarzyńców czy barbarzyńskie gentes tworem Rzymian?.................. 37

    Model Wenskusa. Nowa idea czy kontynuacja wcześniejszej tradycji historiograficznej? ..................... 41

    Frankowie............................... 52

    Wandalowie.............................. 56

    Longobardowie i Gepidowie..................... 60

    Model instrumentalny kontra prymordialny, czyli problemy

    etniczności barbarzyńców.................... 61

    Barbarzyńska etniczność, czyli jak uratować coś z dawnych

    paradygmatów.......................... 71

    Podsumowanie............................ 76

    ROZDZIAŁ DRUGI

    Izydor z Sewilli i konstruowanie gockiego (przeciw)-mitu: legitymizacja władzy i tworzenie etnograficznej tożsamości Gotów...................... 77

    Wstęp.................................. 77

    Historia Gothorum Izydora z Sewilli ............... 82

    Historia Gothorum Izydora a plemienna tradycja ustna Gotów 86 Virtus kontra virtus? Czy raczej męscy Goci kontra niemęscy

    Rzymianie?............................ 90

    Hiszpania............................. 90

    Rzym................................ 91

    Goci................................ 96

    Śmierć dziecka Ataulfa i Placydii jako symbol ostatecznego fiaska współpracy Rzymian i Gotów............... 107

    Translatio imperii czy imitatio imperii?.............. 109

    Podsumowanie ....................... 116

    ROZDZIAŁ TRZECI

    Historia Gothorum i ideologia władzy w wizygockiej Hiszpanii: dobry król Swintila i zły król Gezalek,

    CZYLI JAKI POWINIEN BYĆ, A JAKI NIE POWINIEN, GOCKI KRÓL

    według Izydora z Sewilli................... 118

    Wstęp.................................. 118

    Dobry król - Swintila........................ 125

    Virtus i felicitas............................ 132

    Zły król - Gezalek.......................... 140

    Co jest przyczyną tchórzostwa i braku szczęścia w przypadku

    Gezaleka?............................. 144

    Dlaczego Gezalek stracił honor po drugiej stronie rzeki Durance? 152

    Swintila i Gezalek, czyli personifikacja i antyteza Gota .....158

    Podsumowanie............................ 160

    Apendyks: Historia Gothorum jako instrument legitymizacji sukcesji Riccimera........................ 161

    ROZDZIAŁ CZWARTY

    Symboliczne i rytualne znaczenie długich włosów u Merowingów w kulturze politycznej frankijskiej Galii, czyli o rytualnej legitymizacji i delegitymizacji WŁADZY.............................. 165

    Wstęp.................................. 165

    Czy merowińska monarchia miała w VI w. pogańskie podstawy ideowe?............................... 170
    Długie włosy jako naśladownictwo starotestamentowych Nazirejczyków lub czy obyczaj ten powstał w VI w.?........ 174

    Co wiemy o długich włosach u Merowingów?.......... 177

    Ścinanie długich włosów jako ryt hańbiący i strategia delegitymizacyjna  .......................... 184

    Merowińska ideologia władzy................. 186

    Ścięcie długich włosów jako strategia delegitymizacyjna. .    188

    Ostrzyżenie Merowinga, czyli kilka słów o hańbiącym

    rytuale............................. 191

    Jak wyglądało ścięcie długich włosów? Próba rekonstrukcji

    hańbiącego rytuału..................... 197

    Czy obcięcie włosów skazywało Merowinga na wieczną hańbę

    i bycie „nie-osobą”?....................... 198

    Długie włosy noszone przez Merowingów jako symbol niepohamowanej seksualności i bycia poza społeczną kontrolą . 201

    Merowingowie, czyli ród stojący poza społeczeństwem  208

    Frankowie jako wspólnota wyobrażona.............. 214

    Podsumowanie............................ 216

    ROZDZIAŁ PIĄTY

    Dlaczego nie można wydalić Gotów poza granice cesarstwa? Rzecz o debacie Jordanesa z Prokopiuszem . . . 218

    Wstęp.................................. 218

    Wędrówka Herulów, czyli jak Jordanes stawia przekaz Prokopiusza

    na głowie............................. 226

    Brittia i Brittania........................... 231

    Pamięć kontra zapomnienie.................... 234

    Ludy Thule u Prokopiusza ..................... 240

    Ludy Skandzy u Jordanesa..................... 241

    Topos mieszkańców jaskiń................... 242

    Topos barbarzyńskiej saevitia................. 245

    Topos najdzikszych ludów mieszkających na najdalszej

    Północy.............................. 248

    Gocka migracja ze Skandzy nad brzegi Morza Pontyjskiego, czyli

    cywilizowanie się Gotów.................... 250

    Dwie grupy gockie, czyli De Aedificiis kontra Getica...... 259
    Goci Mniejsi........................... 259

    Goci z Dory............................ 263

    Goci i Rzymianie - nowa wspólnota w Italii?.......... 270

    Podsumowanie............................ 277

    Apendyks: Gocka tradycja ustna a egzystencja grupy etnicznej 278

    Zakończenie............................. 282

    Wykaz skrótów........  285

    Bibliografia....................... 287

    Abstract............................... 325

    Indeks osob.................... 327

  • Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

29,90  PLN
Cena nie zawiera kosztów dostawy

egz.

Czas realizacji: 1-2 dni

Zapytaj o produkt

Koszyk jest pusty