"CAŁA RZECZYWISTOŚĆ DLA CHRYSTUSA"

"CAŁA RZECZYWISTOŚĆ DLA CHRYSTUSA"nr katalogowy: 5631
  • „Cała rzeczywistość dla Chrystusa”. Abraham Kuyper (1837-1920) jako przedstawiciel kalwinistycznej teologii politycznej

    Mateusz Wichary

    Warszawa: Semper, 2014

    ss. 185

    Format B5

    Oprawa miękka

    ISBN 978-83-7507-166-5

     

     

    Abraham Kuyper (1837‐1920), holenderski działacz polityczny i teolog ewangelicko‐reformowany; od 1879 lider chrześcijańsko‐demokratycznej Partii Antyrewolucyjnej; od 1880 profesor Wolnego Uniwersytetu w Amsterdamie; 1901‐1905 premier Królestwa Holandii; sformułował społeczną naukę Kościoła w oparciu o ortodoksyjny kalwinizm; wywarł silny wpływ na kształt współczesnej rzeczywistości społecznej i politycznej w Holandii, a po II wojnie światowej także w innych krajach, np. w Republice Korei. Przygotował naukową edycję dzieł wszystkich polskiego reformatora Jana Łaskiego (młodszego).

    Spis treści

    Wykaz skrótów

    Wstęp

    I. Wybór tematu pracy

    II. Cel pracy

    III. Użyteczność pracy

    IV. Pojęcie reformowanej teologii politycznej

    V. Teologia polityczna jako kategoria opisu myśli Abrahama Kuypera

    VI. Teologia reformowana jako kategoria opisu myśli Abrahama Kuypera

    VII. Źródła i stan badań

    VIII. Użycie źródeł i opracowań

    IX. Metoda i układ pracy

    CZĘŚĆ I. REFORMOWANA TEOLOGIA POLITYCZNA W KONTEKŚCIE HOLENDERSKIM

    Rozdział 1. Reformowana teologia polityki

    1.1. Reformowana a luterańska myśl polityczna

    1.2. Zwingli i Kalwin jako źródła reformowanej wizji politycznej

    1.2.1. Zwingli

    1.2.2. Kalwin

    1.3. Podstawowy podział świeckiej struktury społeczeństwa według Nauki wiary chrześcijańskiej Kalwina

    1.3.1. Magistrat

    1.3.2. Praktyczne działanie magistratu

    1.3.3. Prerogatywy magistratu

    1.3.4. Prawo

    1.3.5. Lud

    1.4. Synteza poglądów Kalwina

    1.5. Chrześcijańska jednostka a kolektyw

    1.6. Syntezy reformowanej teologii polityczno‐społecznej

    1.7. Podsumowanie

    Rozdział 2. Zarys historii stosunków państwo‐kościół w Holandii do XIX wieku

    2.1. Początki Reformacji protestanckiej w Niderlandach

    2.2. Synod w Emden – rok 1570

    2.3. Społeczno‐niepodległościowy wymiar holenderskiej Reformacji

    2.4. Związek państwa z Kościołem w Holandii do XIX wieku


    Rozdział 3. Relacja państwo‐kościół oraz sytuacja religijna Holandii w XIX wieku

    3.1. Powstanie Królestwa Holandii i tego następstwa

    3.2. Zmiany w Kościele

    3.3. Ruchy odnowy dziedzictwa Reformacji w XIX wieku

    3.3.1. Przebudzenie

    3.3.2. Sylwetka Groena van Prinsterera

    3.3.2.1. Teologiczna wizja historiii

    3.3.2.2. Koncepcja polityki

    3.3.2.3. Szczyt działalności

    3.4. Trzy formacje teologiczno‐pobożnościowe

    3.4.1. Groningeńczycy

    3.4.2. Moraliści (etycyzujący)

    3.4.3. Moderniści

    CZĘŚĆ II. OSOBA I DZIEŁO ABRAHAMA KUYPERA

    Rozdział 4. Życiorys Abrahama Kuypera

    4.1. Okres formacyjny (1837‐1870)

    4.1.1. Pochodzenie i dzieciństwo

    4.1.2. Gimnazjum

    4.1.3. Studia

    4.1.4. Wpływ nowej teologii

    4.1.5. Zakończenie studiów

    4.1.6. Nawrócenie

    4.1.7. Parafia w Beesd

    4.1.8. Spotkanie z biedotą i kalwinistyczną ortodoksją

    4.1.9. Dwie publikacje

    4.2. Szczyt działalności publicznej (1870‐1905)

    4.2.1. Utrecht i zwrot ku polityce

    4.2.2. Amsterdam

    4.2.3. Kontakt z Groenem van Prinstererem

    4.2.4. Początek działalności politycznej

    4.2.5. Powstanie Partii Anty‐Rewolucyjnej (1879) i Wolnego Uniwersytetu (1880)

    4.2.6. Walka o władzę (1879‐1901)

    4.2.7. Powstanie programu społecznego

    4.2.8. Dalsza walka polityczna

    4.2.9. Powstanie gabinetu z Kuyperem na czele

    4.2.10. Kuyper u szczytu władzy (1901‐1905)

    4.3. Schyłek aktywności publicznej (1905‐1918)

    4.4. Inne obszary działalności Kuypera w latach 1870‐1920

    4.4.1. Działalność kościelna

    4.4.2. Działalność teologiczna

    4.4.3. Działalność wydawnicza

    4.4.4. Działalność edukacyjna

    4.4.5. Kontakty z Ameryką

    4.5. Śmierć


    Rozdział 5. Podsumowanie politycznego dorobku Abrahama Kuypera

    5.1. Emancypacja i odpowiedź na potrzeby najniższych klas społecznych

    5.2. Założenie partii chadeckiej i Uniwersytetu

    5.3. Pilaryzacja

    5.4. Wpływ Kuypera na ewangelikalną refleksję oraz działania społeczne i polityczne w USA

    5.4.1. Ruch edukacji domowej

    5.4.2. Deklaracja Manhattańska

    5.5. Neokalwinizm i kuyperianizm jako wyraz wpływu A. Kuypera na współczesność

    CZĘŚĆ III. PODSTAWOWE KATEGORIE OPISU RZECZYWISTOŚCI POLITYCZNEJ WG ABRAHAMA KUYPERA

    Rozdział 6. Suwerenność Boga

    6.1. Suwerenność Boga jako punkt wyjścia dla teologii

    6.2. Suwerenność Boga a wolność człowieka

    6.3. Suwerenność Boga jako źródło władzy politycznej

    6.3.1. Organiczność ludzkości

    6.3.2. Władza państwowa jako władza mechaniczna

    6.3.3. Teokracja a suwerenność Boga

    6.3.4. Suwerenność Boga a istota władzy

    6.4. Suwerenność Boga jako wątek kluczowych wystąpień publicznych Abrahama Kuypera


    Rozdział 7. Światopogląd: holistyczne pojmowanie rzeczywistości

    7.1. Światopogląd u Kuypera i jemu współczesnych

    7.2. Konieczność chrześcijańskiego światopoglądu

    7.3. Potrzeba całościowej wizji

    7.4. Teologiczne podstawy koncepcji światopoglądu

    7.5. Trzy podstawowe wytyczne życia

    7.5.1. Relacja względem Boga: bezpośredni kontakt z Bogiem

    7.5.2. Relacja względem drugiego człowieka: równość w różnorodności

    7.5.3. Relacja względem świata: suwerenność różnych sfer życia

    7.6. Geneza kategorii światopoglądu w refleksji Kuypera


    Rozdział 8. Antyteza

    8.1. Struktura procesu poznawania rzeczywistości

    8.2. Wpływ grzechu na ludzkie poznanie

    8.3. Odrodzenie jako źródło antytezy w łonie ludzkości

    8.4. Antyteza w teologii i nauce

    8.5. Wiara jako powszechna dyspozycja świadomości

    8.6. Antyteza a Pismo Święte

    8.7. Konieczność antytezy

    8.8. Antyteza jako rzeczywistość historyczna

    8.8.1. Antyteza w historii

    8.8.2. Miejsce kalwinizmu w postępie historycznym

    8.8.3. Antyteza jako wzór historii Holandii

    8.8.4. Antyteza w edukacji

    8.8.5. Antyteza w polityce


    Rozdział 9. Łaska powszechna

    9.1. Definicja łaski powszechnej

    9.2. Łaska powszechna a antyteza

    9.3. Chwała Boża jako spełnienie łaski powszechnej i szczególnej

    9.4. Chrystus a natura

    9.5. Dzieło łaski powszechnej w dorobku ludzkości

    9.6. Łaska powszechna jako Boża przychylność

    9.7. Kościół w kulturze: imperatyw łaski powszechnej

    9.8. Kultura w Kościele: zagrożenie łaski szczególnej

    9.9. Mandat kulturowy jako wspólnota obu dzieł łaski

    9.10. Łaska powszechna a postęp

    9.11. Łaska powszechna w wypowiedziach politycznych Kuypera


    Rozdział 10. Suwerenność sfer

    10.1. Suwerenność sfer: bezpośrednie poddanie społeczeństwa Bogu

    10.2. Organiczna natura życia sfer społeczeństwa

    10.3. Suwerenność sfer w kontekście egzegezy biblijnej

    10.4. Suwerenność sfer: jedno królestwo zamiast dwóch

    10.5. Pro rege, czyli etyczny imperatyw Kuypera

    10.6. Suwerenność sfer a władza publiczna

    10.6.1. Władza a życie organiczne społeczeństwa: tyczka podtrzymująca roślinę

    10.6.2. Prerogatywy władzy państwowej: władza miecza

    10.6.3. Władza a sfery społeczne

    10.6.4. Władza państwowa a Kościół

    10.6.5. Kościół a pozostałe sfery życia społeczeństwa

    10.6.6. Kościół a władza. Porównanie myśli Kuypera i Leona XIII

    10.7. Władza państwowa a Bóg

    10.8. Władza państwowa a suwerenność jednostki: wolność sumienia

    10.9. Pilaryzacja społeczeństwa jako przejaw koncepcji suwerenności sfer


    Rozdział 11. Podsumowanie: Abraham Kuyper jako kalwinistyczny teolog polityki

    11.1. Cechy teologii Abrahama Kuypera

    11.1.1. Fundamentalizm / ewangelikalizm?

    11.1.2. Romantyzm Kuypera

    11.1.3. Wiktorianizm Kuypera

    11.1.4. Specyfika teologii Abrahama Kuypera: synteza

    11.2. Cechy teologii politycznej Abrahama Kuypera

    Bibliografia

    1. Publikacje Abrahama Kuypera
    2. Opracowania dzieł, teologii Abrahama Kuypera, teologii reformowanej lub politycznej
    3. Literatura pomocnicza

    Indeks osób

  • Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

27,00  PLN
Cena nie zawiera kosztów dostawy

egz.

Czas realizacji: 1-2 dni

Zapytaj o produkt

Koszyk jest pusty